Nolosha
Soomaalida iyo geelu waa laba isku sidkan oo aan la kala fujin karin. Waxa ay
ka soo muuqanayaan laba bog oo ka mid ah taariikhda isirka Soomaalida. Marka
bogga hore lagaga warramo qofka Soomaaliga ah, waxa bogga labaad ee isla
taariikhdaas ku xusan xoolaha Soomaalidu dhaqato gaar ahaan meesiga geela oo ah
halbeegga ugu mudan, uguna qiimo sarreeya ee Soomaaligu noloshiisa
ku waayi karo, mid ku
baxdayna ku gudi karo. Waa foolaadka mayeedhaanka
carbisan, Soomaalida dhexdeedana waa lama-taabtaan barakaysan geelu. Sidaas
awgeed baahida loo qabo in la helo dhigane ama dhiganeyaal ka warramaya nolosha
asalka ah, taariikhda geela iyo sida uu nolosha qofka Soomaaliga ah raad ugu
leeyahay waa mid baahideedu ka ballaadhantahay badka dhulka. Dhiganahanina waa mid
saldhig u noqon kara aqoonta ballaadhan ee ku dhereran nolosha geella iyo
asalkiisaba, kuwii hore u jirayna ka xogogaalsan inta aan arkay. Waa dhigaal
hor leh oo dibaadda soo dhigaya sarraynta geela iyo sida ay Soomaalidu u gu
darbantahay dhaqashadiisa, iyaga oo gaadhsiiyay darajada xalaalnimada kana
koryeelay xaaraannimada, ee kolba xeradii uu ku jiro uu xalaal ku
yahay.
Buuggu waxa u u
muuqanayaa mid si farsahxanimo leh loo qaabeeyay oo wakhti badan la galiyay.
Waxa qoray qoraa da’ yar oo magaciisa la yidhaa Maxamed Saleebaan Axmed
(Tixmage). Sida qoraagu afkiisa iiga sheegayna sanado badan ayaa ay
ku qaadatay in uu Xerudhalan ka dhigo dhigane lagu kalsoonaan karo
oo u hagarbaxaya mawduuca geela ee uu doortay in uu wax ka qoro inta aanu dadka
horkeenin. Taasana keentay in buuggu wakhti badan oo sanado ah ku soo baxo.
Qoraha waa buuggiisii koowaad. Buugga Xerudhalan waxa gacantayda soo
galiyay isla qoraaga oo ii hadyeeyay. Akhris ka dibna waxa aan isku dayi doonaa
in aan falanqayn ku sameeyo, aragtidayna ku biiriyo.
Xerudhalan waa mid
magaciisa iyo muuqiisaba aad loo ga fikiray, tayadiisuna aad u sarrayso.
Jaldiga buuggu waa mid ku soo dhawanaya, muuqaalkiisuna bilacsanyahay.
Midabkiisu waa midabka ciid-caska hawdka oo kale ah. Bogga horena waxa ka
muuqda sawirka tuldo geel ah si madax siman ah ugu cabbaya gal biyo ah. Waxa uu
wataa ladh-hoosaad ‘Sooyaalka iyo Suugaanta Geela’, waana halkan meesha aad ka
sii daalacanayso xogta uu buuggu ka warrami doono.
Dhiganahani waxa
uu si xeel-fog u iftiiminayaa nolosha meesiga geela oo uu taariikh ahaan manfac
ahaan, fac ahaan iyo farsamo ahaanba aad ugu fogaanayo. Dhanka kale waxa uu
awoodda saarayaa suugaanta geela taasi oo laga dheehan karo taariikhda iyo
qiimaha uu ku dhexleeyahay Soomaalida kala deegaanka ah iyo sida ay uga
midaysnaayeen dhaqashada, ku-dhaadashada iyo u dhimashada geela. Sida qoraagu
ku xusayo ararta buugga; Xerudhalan waa laba qaybood oo kala ah: Sooyaalka iyo
Suugaanta Geela. labada qaybood middiiba waxa ay ka koobantahay shan cutub.
Ugu horrayn qoraagu waxa
uu sababaynayaa ujeedada uu qoray dhiganahan, waxa aanu si cad inoogu sheegayaa
in buugani yahay aqoon ka maqan jiilka danbe isaga ku canaanayana in aanay
facan danbe dhiggooda (jiilalka qoomamka kale) uga warrami karin taariikhda
maal-adduun ee geelu hormuudka u yahay. Si aynaan ugu horaynba u
fahmi waayin magaca buugga oo aynaan akhriskiisa uga didin, waxa uu u si la
wada fahmikaro u qeexayaa erayga “Xerudhalan” oo uu ku macneeyay “xerudhalan
waa geela aad asalkiisa iyo isirkiisa garanayso ee xeradaada ku
dhashay”. Qoraagu waxa kale oo uu iftiiminayaa heerarka kala
duwan ee magaca buuggu soo maray, inta magac ee uu ka soo gudbay, ciddii
bixisay iyo sababah uu magaciisu isu bedbedalay. Ugu danbayn waxa tibaaxayaa
cidda Xerudhalan u bixisay dhiganahan iyo wakthigii buugga si kamadanbays ah u
qaatay magacan.
Buuggu waxa uu farta ku
fiiqayaa taariikhda geela, faciisa iyo abtirka lagu xidhiidhiyay in uu la
bahyahay kuwaasi oo uu qoraagu inagu barayo in geelu la bahyahay xayawaano ku
nool koonfurta ameerika, sida Llama, Guanaco, Vicuna iyo Alpaca. Inkasta oo
aynu ognahay in geelu ka tirsanyahay bahda naaslayda, buuguna xusayo hadana
waxa aynu naqaanaa in geelu yahay meesiga dhaqasho ahaan ugu adkaysiga iyo
faa’iidada badan, balse aynaan aqoon buuxda u lahayn halka uu inaga soo galay
iyo halka taariikhdiisu ku aroorto. Intaas ka dib qoraagu waxa uu u
soo durkayaa halkii uu doonayay in uu xoqo oo ah goorta iyo meesha uu
Soomaalida ka soo galay meesiga geelu. Marka uu buuggu ka waramayo arrintan
waxa uu tixraacayaa aqoonyanano iyo taariikhyahano cilmibaadhis ka sameeyay
taariikhda geela ee geeska afrika, si gaar ah Soomaalida. Dadka ugu mudan ee
qoruhu xiganayo waxa ka mid ah Buliet, K.O.Farah iyo Axmed Ibrahim Cawale oo
wax ka qoray goortii geelu soo galay dhulka Soomaalida. Waxa aanu sheegayaa in
geelu taariikh kuu siman 2000 sano ka hor soo galay dhulka soomaalida isaga oo
ka soo doolay jasiirada carabta una gudbay lama degaanka Suudaan iyo woqooyiga
Afrika.
Dhanka kale Xerudhalan
waxa uu ina horkeenayaa tirokoobyo cadcad oo tibaaxayaa tirada geela dunida ku
nool iyo kan Soomaalida ku noolba, isaga oo tixraacayaa qoraal-baadhisyeedyo ay
samaysay hayada Qaramada mibooay u qaablisan cuntada iyo beeraha ee FAO. Waxa
uu si gaar ah u dul istaagayaa tirada geela ku nool Soomaaliya iyo Somaliland
laga soo bilaabo sanadkii 1961. Shaxaha buuggu soo tebinayo
waxa ay inna barayaan in geyiga Soomaalidu degtaa yahay kan majaraha u haya
dunida geelayda, kaalinta koowaadna ka ah wadamada geela lagu dhaqdo dunida.
Taas oo ku xaqiijinayo tirakoobkii u danbeeyay ee la sameeyay sanadkii 2016, oo
sheegaya in dhulka Soomaalida ku noolyahay geel ka badan todoba
milyan. Intaa ka dib buuggu waxa uu masaafo geel daaq ah farta inoogu fiiqayaa jacaylka
Soomaalidu geela u qabtay iyo sida ay naftooda uga horraysiin jireen
xanaanayntiisa. Maragyo cadcad ayaa uu inna horkeenayaa
si aynu u fahanno in geelu ahaa nafta nafteeda oo ninka geel lihi u ahaa qof
mudan, kana aan geel u dareerinna u ahaa gun aan la martiyin.
Arrintana waxa uu ku xoojinayaa suugaan gabayo u badan iyo sheekada caanka
noqotay ee aaskii hashii Garawo oo ka mid ah sheekooyin ka ugu cajiibsan ee la
xidhiidha jacaylka geela iyo Soomaalida.
Xerudhalan ma aha
dhigane xog soo ururiyay oo kaliya balse waa cilmi-baadhis si hufan, oo la
fahmi karo u iftiiminaysa meesiga geela Bayoolaji ahaan, dabeecad ahaan, nolol
ahaan, dareen ahaan iyo jiritaan ahaanba. Si gaar ahna waxa uu
ugu dheeraanayaa astaamaha iyo abuurka geela, isaga oo soo guurinaya quraanka
iyo suugaanta Soomaalida oo marag buuxa u noqon kara qeexidda nolosha geela iyo
sifooyinka uu kaga gaar yahay noolaha kale. Suugaanta uu buuggu soo
xulanayaa waa mid laga dhex fahmi karo adkaysiga geela, tayooyinkiisa iyo sida
uu noolaha uga fadlilanyahay. Bogagga 32 ilaa 38 buuggu waxa uu is mucjiso leh
ugaga warramayaa abuurka geela isaga oo si cilmiyaysan inoo barayaa
qaabdhismeedka gudeed, dibadeed, jidheed, dherer, dhumuc, maqaar iyo
mucjisooyin kale oo qaab nololeedkiisa ku lammaan. Waana meelaha ugu shilis
buugga ee qofka akhristaha ah macno gaar ah u samaynaysa. Qoraagu mar uu
sifaynayay geela waxa uu bogga 32 aad ku qoray sidan “qaabdhismeedka iyo
abuurka noolahani waa mid la yaab leh. Marka aad u kuurgashana aad wax ku
qaadanayso. Kor iyo hoos neefka geela ahi waa mid la yaab leh oo u fiirsasho
kaaga baahan.”
Qoraha buuggu waxa uu
isla qaybtan kaga warramayaa midabada kala duwan ee geela isaga oo mid walba
magaciisa iyo qaybaha uu kala baxo sharraxaya. Intaas ka dib waxa uu ku sii
xidhiidhinayaa isfahamka luuqadeed ee ka dhexeeya geeljiraha iyo geeliisa.
Halkan oo uu aynu ka baranayno in aan cid waliba la xidhiidhin xoolaha iyo
xayaanka kaleba balse geeljiruhu yahay ninka isagu fahmaya, isla markaana leh
luuqada gaar ah ee lagu la xidhiidhayo geela. waxa uu soo gudbinayaa luuqadaha
iyo dhawaaqyada geelu ka falceliyo kuwaasi oo la adeegsnayo marka la rarayo, la
maalayo, la aroorinayo, la ragaadinayo, la waraabinayo iyo marka la
foofinayo.
Si aynu xerudhalan u sii
dhex galo waxa aynu tegaynaa miyiga kaynta ah iyo xerada
geela. akhristuhu waxa uu bilaabayaa casharo uu ku noqonayo geeljire
geel xerinaya, mar gaawaha u culaya marna aroorinaya. Qaabka
hormaysan ee geeddiyada buugga ee mawduucyadu u
kala horreeyaan waxa ay inaga dhigayaan qof geela iyo noloshiisa
marka hore ku cusub marka uu sii dhex galo xerudhalana u dallacaya geeljire
sida askarigu uga dallaco dable illaa sarreeya gaas ama korneyl. Waxa aad ku
dhex daawanaysaa inta aad akhriyayso nolosha ka socota xerada geela oo aad ka
daalacanayso geeljirihii oo macawis gaaban iyo uldheer sita, garabka bidixna
gudin iyo hadhuub ku sita, midigtana qori sodon qaad ku jeeniqaaran.
Isku dubaridka iyo
islahaanshaha mawduucyada buuggu ka warramayo waa kuwo aad looga fiirsaday sida
ay isu qabanayaanna la isugu rakibay. Qoruhu waxa uu isku sidkaya sida ay isu
qaban karaan ama isugu shaqo dhawyihiin qayb kasta oo uu nolosha geela kaga
hadlayo iyo halka ay nolosha geel dhaqatada ka soo galayso isaga oo qayb kasta
ka warramaya faa’iidadeeda. Inta aad qaybta koowaad ee buugga ku dhexjirto waxa aad
ugu tegaysaa aqoon balaadhan oo lagaga waramayo caanaha, hilibka iyo
kaadida geela. Aadna waxa uu uga faallonayaa cajaa’ibka ku sugan
meertada caanaha iyo samayskoodaba. Danbar ilaa waraab –qandhis waa meertada uu
buuggu faaqidayo isaga oo si cilmiyaysan u sharaxaya nolosha caanaha ilaa ay
darajada u danbaysa isu dhalan rogayaan. Mucjisada kale ee cajiibka
ahi waa in caanaha geelu ka samaysn yihiin dhiig, uus iyo dhecaano kale sida
quraankuba sheegay. Maaddooyinkaas aynaan iskood u cuni/cabi karinna Eebbe ugu
bedelay caanah macaan aynu u muhanno marka aynu aragooda indhaha qac ku
siino. Arintan qoruhu si wayn ayaa uu isaga xilsaaray isaga oo
sharaxaya samaysanka Baayoolaji ahaaneed ee caanaha isla markaana xusaya in
caanuhu ka kooban yihiin dux, borotiino, macdano iyo biro kale oo jidhkeenu u
baahnayahay.
Waktiyadan danbe ee
adduunku u xuubsiibtay Teknoolojiga casriga ah, aqoon-baadhistuna heerka
marayso waxa soo ifbaxday in kaadida geelu tahay dawo lagu dabiibo cuduro badan
oo ay ugu caansanyihiin kansarka, Aidiska, Asaasaqa iyo jooniska nooca C-da la
yidhaa sida buugu qorayo. Dhaqanka Soomaalidana qabyta dawo
dhaqameedka waxa aynu haynaa in kaadida geela loo adeegsan jiray daawaynta xanuuno
ay ka mid yihiin kuwa sare ku xusan. Aqoonyahanada ciilmigan dabagalka iyo
xaqiijinta ku hayaa waxa ay falkinayaan oo ay raadraacayaan dhaqamada dadka
geelayda ahi sameeyaan, kaasi oo ay ka amid tahay in kaadida geelu tahay daawo
dhaqameed cuduro badan ku daweeyaan Soomaalidu iyo dadka kale geelayda ahi
ba. Intaas oo kali ah kuma koobna curiyeyaasha qiimaha badan ee
geela ee buuggu ka waramaya. Waxa uu iyana wax ka odhanayaa hilibka geela oo ah
kan Soomaalidu u taqaan boqorka hilibka xoolaha iyo faa’iidooyinka uu jidhka,
caafimaadka iyo nolosheenaba u leeyahay.
Qoraaga buuggu si uu
inoo fahamsiiyo qaabdhismeedka geela iyo abuurta uu kaga gedisanyahay xoolaha
kale waxa uu soo ergaysanayaa suugaan. Inaga oo og Abwaanada Soomaalida ah ee
geela ka maansooday in aanay marnaba wax xun ka sheegin, oo aay amaanta geela
ku talaxtageen. Haddana gabayga hoose oo buugga ka jiraa waa uu ka duwanyahay
suugaanta ammaanta u badan ee geela. Waxa uu si ka duwan sida aynu
amaanta geela ee suugaanyahanku geela uga maansooday u sharaxayaa jaaha
iyo gaar-ahaanshaha samays ee geela Eebbe u uumay.
Abwaanku isaga oo aad
mooddo in wax uga baxsanyihiin aqoonta Sayniska ayuu gabay ku sheegaya sida
neef geela oo dheddig ah Eebbe u uumay isaga oo dareenkiisa ku
xidhaya marka ay hashu socoto. Inkasta oo qaybta hore ee
buugga ka waramayso sooyaal iyo saynis wada socda isla markaana ku foogantahay
aqoonsiga geela iyo dhanka ahaanshana geelnimo hadana markan waxa uu
qaab-samayska geela ku adkaynayaa suugaan uu tiriyay awaan Yuusuf
Cabaade. Sababtana waxa aan u fahmay qofka Soomaaliga
ah oo marwalba fahmi og suugaanta marka la barbardhigo aqoonta
casriga ah ee sayniska. Baytatka cajiibka ee aan waxba ka tegin marka la barbar
dhigo samayska Baylooji-muuqaal ee geela. Maqaarka adag ee ku dahaadhan, kala
shubnaanta jidhkiisa iyo sida qayb waliba u tahay layaab fiiro gaar ah u
baahan. Waxa uu yidhi abwaanku:
Cagta saafan suulkiyo dhegtiyo, sibirta loo yeelay
Bawdyaha sallaanka u noqdiyo, saydhtankaa dabada
Maraqsaarka kala soocan iyo, kuruska loo saaray
Mudka siman sakaarkiyo, candhada laga salaaxaayo
Saablayda iyo feedhihiyo, samayadaa duudka
Sadexdaa farood ee duudka iyo sumadda loo yeelay
Qoor samaya dhego soogan iyo, madaxa loo saaray
Sanqaroorka dheer iyo dibnaha, saanta laga yeelay
Haddaan gawsku saafi u ahayn, saac ma gurateene
Sayruuq la tuuriyo indhuhu, waa siraad shidane
Seedaha adkaadiyo mergiga, sarada loo taagay
Sancadaa Ilaahbaa baxshiyo, sulub abuurkeede
Kolkay socoto laafyaha surdhooy, saarku ii qabaye.
Inkasta oo aanu buugani
ka tegin halbeegyada iyo doorarka nololeed ee geelu Soomaalida ugu jiro, waxa
uu soo qaadanayaa kuwooda ugu muhiimsan ee aan noole kale u buuxinayan.
Halbeegyada geelu nolosha Soomaalida kalidii buuxiyay waxa uu qoraagu ka
xusayaa yaradka iyo magta oo ah labada ugu muhiiimsan marka ay noqoto in hal
dhogor ah ama qaalin/qaalmo xerada la ga saarayo ee xerudhalinamdii, dool uga
digaroganayo. Guurka oo ah sunnaha nolosha waxa saldhig u ahaa in
gabadha yaradkeeda laga dhigo geel, buugguna arinta yaradka iyo doorku geela
kaga beegnaa ninka gabadh wacan doonaya in uu gaato si fiicanbaa uu u kala
dhigdhigayaa. Taariikh aan fogayn gabadha dhamayska ah ee qurux iyo
dhabeelnimo isku darsata waxa kali ah ee ay gacantaada ku soo galaysay waxa uu
ahaa boqol halaad iyo faras. Nin aan dheeho geel lahaynina waxa uu halis ugu
jiray in uu guur beelo ama mid niqaafo ah oo heerin ah Eebbe ka duraanto.
Marka la ga waramayo
arinta yaradka iyo geela Soomaalida waxa la helayaa boqolaal sheeko oo la
xidhiidha gabadh boqolaal halaad la isugu hibeeyay, mid laysku diiday iyo mid
lagu caydhoobayba. Sheekada ugu caansan inta aan maqlayna waxa ka mid ah
“saddexdii maanlaawe” . Nasiib darro mawduucan oo xiiso gaar ah leh
buuggu ma soo tebinayo sheekooyinka ku duugan. Waayo waa melaha faca danbe ka
arki karaan sida jaahilnimada lahayd ee baahida naageed loogu xidhay xoolo ma
yeedhaan ah, rag badanina kaga guur habsaameen maaddaama oo aanay geel dhaqan.
Magta iyo sida geel u gudana waxa uu kaga waramaya qoraagu isla bogagaas.
Geeljiruhu waxa qofka
ugu naf adag xoola dhaqato. Noloshiisana waxa uu u hibeeyay geela isaga ka raba
manfac iyo magac ba. Waa qof nolosha geela qabatimay oo dhibaatooyin badan ka
mara dhaqashadiisa. Taa bedelkeeda waa qofka ugu badhaadhaha badan marka ay manfac
geel noqoto. Habdhaqanka geela waxa fahmi kara oo qudha geeljiraha
raacatada ah ee noloshiisu ku xidhantahay tan hasha dhalaysa, hashuna ku
xidhantahay geeljiraha foofinaya marka xaabku idlaadana xergaynaya. Marka hashu
dhasho ama hebed sakhiran ayay noqotaa ama toojo u baahan farsamo geeljire.
Haddiiba ay dhacdo in
hashu diiddo ilmaha ay dhashay ama midkale oo lagu sidkayo waxa uu geeljiruhu
la yimaaddaa xirfado u badan cabudhin iyo tababar hasha lagu ogolaysiinayo
ilmaha ay diidday una sahli kara geeljiraha in uu si fudud u maalo. Xirfadahaas
waxa ka mid ah Qallax, tolliin, maqaar saar, toorrin iyo kuwa kale. Qoruhu
kuwan si wanaagsan ayaa uu sharaxayaa, waana meelaha u baahan in faca danbe ee
bandarka ku dhashay ama ku barbaaray in ay u fiirsadaan marka ay dhiganahan
akhriyayaan. Sababta aynu sidan u lenahay waxa ay tahay iyada oo ah aqoon iyo
xirfado dhaqan oo nolosha baahideeda lagu sigibtiray iyada oo aan geeljiruhu
macallin ka qaadan casharadan, kaliya nolosha iyo duruufuhu ka soo tuujiyeen
maankiisa. Dhalintana tusi kara in ay hal-abuuri karaan xirfado ay
noloshooda ku baahi-tiraan.
Wali qaybta hore
ee dhiganahan Xerudhalan ayaynu ku dhex jirraaye, waxa uu qoruhu
bogog dhawr ah; 88 ilaa 93 kaga waramayaa manfaca geela gaar ahaan
ratiga gaadiid ahaan loo rarto. Gaadiidnimada doonta saxaraha “geela gaar ahaan
awrta” waa mid ka mid ah doorarka aan cidi bedeli karin ee geelu kaga jiray
noloshii miyiga ee aynu bandarka uga soo suudallay. Awr cadaysimo,
mid layli ah oo agabka fudud “surad” lagu raro iyo gurgurshaa reerku maalinta
uu geeddi dheer galayo rarto waxa ay muhiim u ahayd qoyska reerguuraaga ah ee
maalinta abaar ama colaadi dhacdo xoolaha iyo naftoodaba meel naqleh ama nabadi
taallo ugu hayaamo. Nimcadan ma haysto ninka aan geellay ahayn waana ta keentay
in geellaydu reer guuraa noqoto, kuwa aan awr lahaynina ay beeralay
noqdaan.
Buuggu waxa uu si
farshaxanimo leh uga waramaya raridda awrka oo ah meelaha kale ee
iyaguna xiisaha leh, aqoonta iyo farsamada Soomaaliyaysanina ka
muuqato. Marka awrka la rarayo waxa la raacayaa qaacidooyin aad mooddo in
xaglaha shaxanada ee Xisaabt iyo aqoonta Fisikiska laga soo dheegay. Qofka
awrka rarayaa waxa uu isku dheelitirayaa culaysyada uu qaadayo awrku, isaga
oo adeegsanaya xadhkaha iyo agabka caymin ee loogu talagalay raridda awrka
sida caynka, baydda, keenada, dabagaliska, kabaallada, heeryada guud, dhigaha,
karbaashka iyo faruur-xidhka. Qaybtani waa meelaha aad ii soo jiitay intii aan
xerudhalan akhriyayay, waana mid ka mid ah aqoonta reer guuraaga ee tan casriga
xidhiidhka la leh.
In noole Eebbe uumay hal
buug noloshiisa oo dhan lagaga warramo si dhamaystiran waa arrin adag. Maxamed
waxa uu isku dayay in uu dhankasta ka iftiimiyo nolosha balaadhan ee geela
isaga oo u abla-ableeyay cutubyo. Waxa aanu u muuqdaa in uu leeyahay abtir iyo
aqoon la xidhiidha dhaqashada geela, haddii aanu ahaynba bahda geel-dhaqatada.
Marka aad aragto ciwaanka “Xerudhalan” waxa kuu baxaya in meesiga geela laga
waramayo, balse marka aad isha ku dhufato ladh-hoosaadka “Sooyaalka iyo
suugaanta geela” waxa wax kaaga sii binniixayaan in labadaas mawduuc aad loo
falkinayo, oo sida budada iyo jidhiidha loo sii kala hufayo. Inkasta oo
malahaasi run noqonaya marka aad buugga guda gasho, haddana wax badan ayaa iska
bedelaysa arintaas, waxaana kuu soo baxaysa in buuggu ka koobanyahay buugaag
badan oo la isugu keenay hal buug, kana ballaadhan ladh-hoosaadka buugga.
Kaydkan Xerudhalan waxa
uu ku dheeraanayaa cudurada geela iyo daawayntooda oo uu cutub dhan kaga
sheekaynayo. Noole kasta oo nooli waxa ku gedaaman xaalado iyo curiyeyaal
fayoobaantiisa lid ku ah, kuwaasi oo u baahan in lala tacaalo.
Soomaalidu waxa ay leedahay xirfado caafimaad iyo dawooyin dhaqameed oo u
dhiganta tan dunida horumartay kuwaasi oo ay ku dabiibaan marka neefka
mayeedhaanka ahi xanuunsado. “Faraadinka” oo ah qofka yaqaana xanuunada xoolaha
ku dhaca ayaa dabiiba marka neefku bukoodo, ama geeljiraha ayaa inta badan
yaqaana xanuunada guud ee geela ku dhici kara sida Caalka, Shinbirta,
Sangaalle, Dhugato, Ragaadka, Dhandheerada, Tarraafka, Dhicinta iyo
Mandheer-noqoshada. Si hufan ayaa uu cuduradan saamayntoodaba u kala
dhigdhigayaa isaga oo raacinayaa dawaynta dhaqan iyo tan casriga ah ee
cudurradaas.
Qaybta hore “sooyaal” oo ah tan ugu muhiimsan xog ahaanna ah tan
ugu ballaadhan, waxa uu qoruhu ku gebogabaynayaa gaadhka, golaha, agabka iyo
sumaddaha kala duwan ee geela. si heer sare ahna waxa uu u tebinayaa
geeljiraha oo ah qofkan ugu samirka iyo adkaysiga badan dhamaan xoolalayda. Ka
dib qoruhu waxa uu qaybtan ku gunaanadayaa koorta oo ah agabka
geeljiraha ka caawiya ilaalintiisa si aanu uga lumin.
Si faahfaahsan ayaa uu
diiradda u saarayaa noocyada koorta iyo xirfadaha koor-qoriddaba, maaddaama oo
ay ka mid tahay farsamooyinka Soomaalidu caanka ku tahay ee ku sugaan/ogaadaan
hadba kobta geelu daaqayo. Isu-ekaanta Tiknoolajiga casriga ah iyo
farsmaooyinka noloshii baadiyaha ee Soomaalida waxa aad mooddaa in xidhiidh
toos ahi ka dhexeeyo. Koorta waa agabka geeljiruhu ku ogaanayo halka
rasmiga ah ee geeliisu daaqo, sida oo kale geeljiruhu waxa uu si sax u
aqoonsanayaa fogaanta hashu jirto isaga oo ka qiyaas qaaadanaya hadba dhawaqa
koorta ee dhegtiisa ku soo dhacaya. Marka curiyahan “koorta” la waafajiyo
aqoonta casriga ah ee dhinaca Tiknloojiga kaasi oo qiyaas ahaan u dhigmaya
Google GPRS oo maanta dunidu u adeegsato in ay ku aqoonsato halka uu joogo
qofka ama walaxda markaas la raadinayaa. Sida oo kale sumadaha geelu waxa ay si
toos ah u la midoobayaan aqoonta sumadaynta “coding” oo geelaydu u adeegsato kala
aqoonsiga xoolaha, si loo aqoonsado reer walba geelooda ama lagu raadiyo marka
ay tulduhu lumaan.
Geelu waxa uu kaga sii
gedisanyahay meesiyada kale ee xoolaha ‘kala dhicidda’ iyo damaca ku xeeran
ninka horwaynta dhaqday oo rag jeedaalinayaan in ay maalin uun ka qaadaan
isagana xawda jaraan. Buuggu qaybtan labaad “Suugaanta geela”
waxa uu ku soo qaadanyaa suugaan kasta oo si uun ula xidhiidha
geela. Hees hawleedyada ayaa ka mid ah qurubada uu dhiganahu sida
ballaadhan u sharraxayo. Maxamed “qoraagu” waxa horteena soo
dhigayaa badwayn suugaan hees-hawleed ah oo uu geeljiruhu
nolsoha geela ku qaabeeyo dhibtiisana kaga raysto ama iskaga yareeyo xiliga
rakaadka geela, fulinta, aroorinta, daajinta, raridda, milxinta geediga iyo
marka uu damco in uu gaawaha la dhexgalo. Hees hawleedadu waa midho suugaan ah
oo geel jiruhu isku dhaafinayo hawsha geelisana ku dareensiiynayo
hawtal-hamagga uu ugu dhexjiro si uu noloshiisa u daranyeelo. Suugaantan waxa
aynu ka fahmaynaa in geeljiraha iyo geelisu ay leeyihinn luuqada ay
isku fahmaan iyo erayo u gaar ah geellayda si ay xidhiidh toos ah ula sameeyaan
tuldaha ay dhaqanayaan. Sida qoruhu buuggiisa ku sheegayana waa
meesiga ugu heeso-hawleedka badan geelu.
Xasan Tarabi oo inna
tusaya qiimaha geela waxa uu yidhi “Baxsanaa adduunyada muxuu barako
dheeraaday”, isaga oo ka fadilay shanta maal-adduunba. Waxa aynu faham ka
haysanaa in suugaanta geela la xidhiidhaa ammaan iyo koryeelid tahay, abwaanada
afka u kala qaadayna si aan hagarlahayn inoogu soo bandhigeen dhammaan
tayooyinka geela iyo barakooyinkiisa. Qoraagu markale waxa uu xulayanaa
suugaanta ammaanta ah ee geela. Si gaar ah qoraagu waxa uu usoo
hormaynayaa abwaanada safka hore kaga jira amaanta geela isaga oo ka soo
qaadanaya mid walba tixda foolaadka u ah ee uu geela ka yidhi. Waa
tii soomaalidu hore u tidhi “geel nimaan lahaynbaa futo-cirro yidhaahda”.
Abwaanada uu soo xushay waa kuwo suugaantooda geel-muunaynta ahi gaadhay gayiga
Soomaalida oo dhan waxaana foolaad u ah Cumar Ustareeliye, Xasan Tarrabi, Cabdi
Gahayr, Cabdi Galayax, Cali Afyare, Xaya Galaydh, Cabdi Gorod iyo qaar
kale. Suugaanta Xerudhalan soo ergaystayna waa
baydad suugaan ah oo si xeeldheer u sharaxayaa foolaadnimada geela iyo inta
Eebbe bare dheeraysiisay geela mayeedhaanka kale. Bal aynu baydad ka mid
suugaanta buugga ku jira tusaale ahaan u soo qaadnao.
-Adhi waa dhallaan iyo haween, dhimaradiisiiye
Dhaldhalaalka iyo ciirtu waa, dhoolka karameede
Dhaqaalaha haweenkiyo guryaha, siima dhaafsana’e
Raga laxaha sii dhawrayoow, dhaqasho waa geel. ---Cumar
Ustareeliya
-Suldaan gabadha sawjada gobta ah, saxarladaad dooni
Sabcataa cashar inantii jirtee, timaha saydhaysa
Waxa sahal isaga qaadan kara, suubeey adigaa leh. -- Cabdi Galayax
-Haddii qolo badraano ah hawadu, buurahaa noqoto
Dar kaloo kasii ba’an hadday, belo ka duulduusho
Bunduq dhiciyo baaruud haddii, la is bilaash qaato
Dharaartaa dilkuu baajiyaam baarmadoobuhiye
Baxsanaa aduunyada, muxuu barkao dheeraaday. -- Xasan
Tarabbi.
Udgoonaa ma xashbaa
Amranaa ma Nebaa
Aadanaa ma ninbaa
Awranaa ma sengaa
Adagaa ma birbaa
Ildheeraa ma jinbaa ---Xaye galaydh.
Xikmada Soomaaliyeed ee ah “geel baan doonayaa, geeso dhiig leh
bay dhashaa” ayaynu ka arki karnaa in geel-dhaqashadu tahay faran colaadeed oo
ninka dhaqdayna hashiisa rag ka hortaaganyahay kana an dhaqana tuldo qoryo lagu
maalayo dusha ka jeedaalinayo si uu u xeradiisa ugu hubsado. Haddaba buugga
“Xerudhalan” qaybaha ugu danbeeya ee qurubka suugaanta waxa uu kaga
sheekeeyanayaa mid ka mid ah dhacdooyinka ugu yaabka badan marka nolosha
meesiga geela laga waramayo. Waa arrinta geel-qaadka. Waa tii Soomaalidu ku
maahmaahday “Aydin geel waa kolba xeradii ay ku jirto” iyaga oo xalaashanaya
geela la kala dhaco. Markale Soomaalidu iyada oo dhiirigalinaysa
ninka geeliisa la dhacay si uu u soo ceshado tuldihiisa waa tii ku maahmaahday
“nin geeliisii la dhacay, waad orodyaraatay mooyee waad ayaan xumaatay lama
yidhaa.”
Arrintan oo aan filashadayda ku sii darsaday intii aanan buugga
bilaabin, xiise gaar ahna u qabay waxaan ugu tegay buugga. Dhacdooyinka uu
qoruhu soo qaatay waa kuwa ugu sheeggan ama ugu caansan taariikhda geelqaadka
ee Soomaalida dhexdeeda. Geelasha la kala dhacay kuwa ugu
caanbaxsan, wakhtigii la kala dhacay, deegaanada iyo
qabiiladii kala dhacay ayuu buuggu qaar ka mid ah soo qaadanayaa.
Dhacdooyinkani waxa ay ka dhacayaan deegaamada ay wadaagaan qabiilada Isaaq iyo
Daarood, amaba waa horwaynno ay kala dhaceen labadan qolo. Marka si kale loo
dhigana geelashan kuwa ugu badan waxa dhacay colkii Ina Cabdile Xasan oo beelo
ka mid ah labadan beelood ka dhacay. Balse waxa uu akhristuhu is wayddiin karaa
geelasha la kala dhacay ma Isaaq iyo Daarood uun baa ay u dhexeeyeen? Miyaanu
jirin geel kale oo carriga Soomaalida lagu kala dhacay?. Dhactooyada geela ee u
dhaxaysay deegaanadan iyo qabiiladani waxa ay si gaar ah u iftiiminaysaa in
geel-dhaqashadu ku badnayd deegaanada labadan reer qabiil ku dhaqanyihiin,
qoruhuna muunad ahaan u soo qaatay dhacdooyinkooda. Jawaabaha waxa aan u
dhaafayaa akhtisteyaasha kale ee iiga xogogaalsan geela.
Intaa ka dib waxaan isku dayayaa in aan iftiimiyo meelo buugga ka
mid ah oo aan u arkay in ay toosin iyo talo u baahan yihiin.
Buuggu waxa uu leeyahay sumadda lagu kala baadi sooco buugta ee ISBN. Su’aashu
se waxa ay tahay ma loo raacay nidaamka sharci ee loogu qoro buugta sumaddan?
Buugu qodobkan waa uu ku dhaliilanyahay, oo ma raacin qaaccidada sumadaas. Waxa
ay ahay id in sumada lagu qoro bogga danbe ee jaldiga, cidhifka hoose ee midig
ee jaldig. waxa ay noqonkartaa khalad ka dhacay xaga farsamada
buugga, balse qoraagu waa uu ku mahadsanyahay in uu buugga u sameeyaya sumadaas
oo qoraayo badani fudaydsadeen, buugtoodana aanay u samayn.
Sida qoraagu buuggiisa ku xusay geela ugu badan dunidu waa kan
Soomaalidu dhaqato. Tirada ugu badan ayaanay haystaan Soomaalidu
guud ahaan tirada guud ee geela dunida oo lagu sheegay in ka badan 28 milyan.
Faraha geela Soomaaliduna waxa uu ku dhereranyanay inta u dhaxaysa jigjiga oo
ka tirsan dawlad deegaanka Soomaalida ee Itoobiya illaa gobolka Jarar, Mudug,
Galguduud, beriga Soomaalilaand (Sool iyo sanag) illaa laga soo gaadhayo ceelka
Hargaysa iyo hawdkeeda. Tan macnaheedu ma aha in aan gobolada kale lagu dhaqan,
balse waxa jira meelo si xeel dheer looga dhaqdo sida Hiiraan oo ka
tirsan Soomaaliya. Geela kale waxa uu u noqon karaa muunaad inta
lagu dhaqdo deegaanadaas sare ku xusan oo ah kuwa tirada geelaasi ku
dhaqanyahay.
Su’ waxa ay tahay buuggu ma wada meteli karaa nolosha
geel-dhaqashada dhammaan deegaanka Soomaalida ee geela lagu dhaqdo? Xogta
geel-dhaqasho ee buuggan ku duugani waa mid la odhan karo waxa ay ku
koobantahay deegaanada aynu soo xusnay aragtidayda. Jawaabta su’aasha se waa
mid qoraaga mar walba hortaala, in uu buugga kaga jawaabana ay ahayd. Fikir
ahaan iigama muuqato in qoraagu si filiqsan u soo tebiyay habdhaqashada
geellayda ku dhereran dhamaan deegaanada Soomaalida geel dhaqatada ah. waana
muhiim in qoruhu ku biiriyo xogta geel-dhaqasho iyo xirfadaha kala gedisan
Soomaalida kala deegaanka ah ee siyaabaha kala duwan geela u carbisa iyo
heerarka halbeeg ee ay ku kala duwanyihiin. Tusaale ahaan waxa jira
deegaano ninka geel wax ka duwan dhaqdan ama sameeya la habaaro oo geeluu yahay
sharafta qofka, sidoo kale waxa jira meelo geelu manfac oo kali ah yahay. Mar
walba dhaadashada geelu waa kala gedisantahay deegaano kala duwan, Soomaali
kala duwan.
Ugu danbayn Xerudhalan waa aqoon iyo dhiganeyaal badan oo isku
dhex jira, una baahan in si dhug leh loo akhriyo aqoonta ku jirtana la dhuuxo.
Buuggu xaga habqoraalka iyo naxwahaba waxa aad mooddaa in aad loo saxartiray,
indhaygana ma qaban gefaf waawayn oo aan hortiina keeno. Qoraagana waa u
faa’iido qofka qaladaad buuggu leeyahay la wadaaga si uu daabacaadda danbe uga
faa’iidaysto. Markale waxa aan aad u bogaadinayaa qoraaga da’da yar ee kaydkan
isku hawlay, bulshadana dhaxalkan u reebay. Si gaar ah buuggu waxa uu u
beegsanayaa faca danbe ee Bandar-ku-dhaladka ah si ay u bartaan halbeegga ugu
qiimaha badan ee awooyadoodoodii xoolo-dhaqatada ahaan iyo sooyaalka geela.
W/Q: Maxamed M Jaaj.
ConversionConversion EmoticonEmoticon